Monday, August 25, 2014

SOALAN-SOALAN PERLU DITANYA SEBELUM MEMBELI RUMAH BARU DARI PEMAJU

Assalamualaikum wbt.

Lanjutan dari artikel penulis bertajuk 'Tempoh Pajakan Tidak Sampai 99 Tahun', penulis berfikir adalah baiknya jika penulis memberi tips dan soalan contoh yang perlu dikemukakan bakal pembeli kepada pemaju perumahan sebelum membuat keputusan untuk membeli rumah tersebut.

1. Adakah hartanah jenis Freehold (open title - Cina, India boleh beli), Freehold Rizab Melayu (selain Melayu tidak boleh beli) atau Leasehold?

2. Jika Leasehold, berapa lamakah lagi tempoh tamat seperti yang tertera di geran individu yang telah dipecah sempadan dan dibayar premium menjadi jenis bangunan kediaman?

TIPS: Perhatikan betul-betul geran individu tersebut. Maklumat seperti nombor hakmilik, tarikh geran dikeluarkan, tempoh pajakan tamat, dan lain-lain ada dicetak dalam geran individu. Jika geran yang ditunjukkan tidak diasingkan (pecah sempadan), bermakna pemaju masih tidak membuat pecah sempadan dan membayar premium. Sudah tentulah pemaju tidak boleh mengambil deposit kerana syarat geran individu tidak dipenuhi. Jika ada masa semak di pejabat tanah kawasan projek tersebut untuk status tanah.

3. Apakah nombor pendaftaran pemaju seperti yang tertera pada Lesen Jualan dan Permit Pemaju atau 'Advertising Permit and Developer License' (APDL)?

TIPS: Hanya pemaju yang telah memperolehi APDL dibenarkan mengambil deposit dari pembeli. Ini kerana pemaju telah membayar sejumlah wang deposit bagi memperolehi lesen pemaju dan wang ini akan dikembalikan selepas projek tersebut siap sepenuhnya. Sekiranya pemaju tidak menunjukkan lesen ini, sila semak di pejabat Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) yang terletak di Putrajaya.

4. Minta pemaju menunjukkan 'blue print' lukisan bangunan (building plan) yang telah diluluskan oleh majlis tempatan.

TIPS: Jika blue print tiada, bermakna lesen pemaju masih belum diperolehi. Ini juga bermakna pemaju tidak boleh mengambil deposit dari pembeli kerana tiada lesen pemaju.

5. Bagi tanah lot kediaman, pastikan nama di dalam geran individu tersebut atas satu nama iaitu pemaju atau tuan tanah asal (bagi projek jualan joint-venture).

NOTA: Bagi penjualan tanah lot kediaman, kerajaan tidak mewajibkan pemaju memohon lesen pemaju. Ini memberi kelonggaran kepada pemaju tanah lot kediaman menjual tanah tersebut tanpa membuat pecah sempadan, bayaran premium dan pindahmilik ke atas nama pembeli (perseorangan) ataupun lebih dikenali sebagai 'geran kongsi'. Masalah akan timbul sekiranya pembeli berhasrat untuk menjual tanah tersebut di kemudian hari. Harga memang murah tetapi apa baiknya jikalau anda susah pada masa hadapan.

6. Bagi hartanah jenis kedai pejabat atau 'shop office', pemaju tidak perlu mendapatkan permit jualan dan lesen pemaju. Cuba semak sekiranya pemaju yang sama ada menjual rumah bagi lokasi yang sama. Sekiranya ada, bolehlah anda beli kedai tersebut.

TIPS: Pastikan anda 'survey' kawasan  tersebut bagi 'meramal' potensi permintaan sewa dan beli. Survey boleh dibuat melalui tinjauan ke lokasi, semakan nilai permintaan sewa dan beli terkini dari laman web iklan hartanah dan informasi dari agen hartanah sekitar lokasi.

Diharapkan agar pembaca dapat serba sedikit manfaat dari artikel penulis.

Bantu penulis sebarkan artikel ini untuk kesedaran bakal pembeli yang lain!

Cukuplah dengan peristiwa pembeli tertipu disebabkan kealpaan sendiri atau sikap tidak ambil peduli.

Sekian. Wassalam.

*Gambar adalah hiasan.

No comments:

Post a Comment