Tuesday, August 5, 2014

GOODS & SERVICES TAX (GST) - ADAKAH SEKTOR PENJUALAN HARTANAH TERKESAN DENGAN PERLAKSANAAN CUKAI INI?



 Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera.

Cukai Barangan Dan Perkhidmatan atau lebih dikenali sebagai Goods and Services Tax (GST) bakal dilaksanakan pada 1 April 2015 seperti yang telah dibentangkan di dalam Budget 2014. Cukai ini dikenakan sebanyak 6% setelah Cukai Jualan 6% dan Cukai Perkhidmatan 10% dimansuhkan bagi menyelaraskan sistem cukai sedia ada. Walaubagaimanapun, cukai GST tidak dikenakan untuk beberapa barangan dan perkhidmatan asas seperti beras, minyak masak, rempah-ratus dan tepung. GST juga dikecualikan bagi penggunaan elektrik (sehingga 200 unit), bekalan air, kemudahan pengangkutan awam, termasuk sektor hartanah iaitu penjualan dan pembelian, serta penyewaan hartanah.

Di sini penulis ingin berkongsi sedikit berkenaan kesan cukai GST terhadap sektor hartanah yang makin berkembang tahun demi tahun. Walaupun cukai GST dikecualikan bagi sektor hartanah, secara langsung bagi mereka yang terlibat dalam industri ini  pasti dapat menjangka cukai ini akan memberi kesan terhadap peningkatan nilai hartanah. Bagaimana ia memberi kesan sedangkan cukai ini telah dikecualikan?

Sektor hartanah terdiri dari hartanah baharu dan hartanah sekunder. Hartanah baharu merujuk kepada hartanah yang dijual secara terus oleh pemaju hartanah manakala hartanah sekunder atau 'subsale' merujuk kepada hartanah terpakai yang dijual semula oleh pemilik kepada pembeli baru. Cukai GST ini dikecualikan bagi kedua-dua jenis penjualan hartanah. Ini bermakna bagi hartanah baharu, pemaju tidak dikenakan cukai bagi khidmat agensi hartanah yang menguruskan penjualan projek perumahan mereka. Manakala bagi hartanah 'subsale', pemilik atau penjual tidak perlu membayar cukai bagi melantik agensi hartanah untuk menguruskan penjualan hartanah milik mereka.

Jadi, sekali lagi bagaimana cukai ini memberi kesan terhadap peningkatan nilai hartanah?

Hartanah Baharu

Nilai hartanah baharu ditentukan oleh pemaju dengan garis panduan jenis hartanah yang dijual seperti yang diluluskan oleh pihak berkuasa tempatan dan Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT). Walaubagaimanapun, haruslah diingat bahawa material yang digunakan bagi pembinaan bangunan kediaman juga dikenakan cukai GST. Penulis bersetuju bahawa nilai cukai ini adalah sedikit sahaja dan sepatutnya ia langsung tidak terkesan dengan penstrukturan semula cukai baharu ini. Akan tetapi, penulis berpendapat bahawa, pembekal material bahan binaan seperti kayu, pasir, batu, bata, dan lain-lain lagi pasti menaikkan harga seunit. Apabila ini terjadi, maka sudah tentulah harga yang dibeli oleh pemaju dari pembekal sudah berbeza sebelum cukai ini dilaksanakan. Akibatnya, bagi menampung peningkatan kos bahan mentah, pemaju memilih untuk menaikkan harga rumah sekitar 10% seunit. Dijangkakan nilai hartanah baharu yang dijual oleh pemaju bakal meningkat dengan perlaksanaan cukai GST ini.

Hartanah Sekunder

Nilai hartanah sekunder pula sememangnya meningkat mengikut permintaan dan ia bukan bergantung kepada perlaksanaan cukai ini. Maka permintaan hartanah sekunder adalah dijangkakan meningkat menjelang tahun 2015 berdasarkan harga yang ditawarkan adalah lebih rendah berbanding perlancaran projek baharu seperti yang telah dilaporkan oleh akhbar Berita Harian di sini. Walaubagaimanapun, adalah diingatkan kepada pemilik hartanah sedia ada yang berhasrat bagi menjual hartanah mereka setelah perlaksanaan cukai ini, supaya tidak mengambil kesempatan dengan meminta nilai hartanah yang tinggi dari pasaran. Dinasihatkan juga agar anda merujuk kepada bank-bank tempatan atau jurunilai bertauliah bagi mendapatkan nilai pasaran semasa. Ini bagi mengelakkan kelembapan penjualan hartanah sekunder dalam pasaran disebabkan harga yang melebihi nilai semasa.




Walaupun nilai hartanah sekunder yang ditawarkan lebih rendah berbanding hartanah baharu, perlulah diingatkan bahawa terdapat pembeli yang berkemampuan mementingkan rekabentuk rumah yang mengikut citarasa terkini, 'brand' pemaju dan pelaburan jangka panjang maka mereka memilih untuk membeli rumah baharu dilancarkan. Ini kerana nilai jualan semula bagi rumah baharu boleh mencecah sehingga 30% dari nilai pembelian setelah 'Certificate of Completion and Compliance' (CCC) diperolehi. Selain itu juga, penjualan dan pembelian hartanah adalah mengikut 'supply and demand', maka nilai hartanah adalah bergantung kepada permintaan semasa.

Sekiranya anda sedang dalam perancangan membeli rumah, penulis berharap agar anda dapat membuat pilihan dengan bijak. Jika anda memilih projek perumahan baharu, cepat-cepatlah beli sebelum cukai ini dilaksanakan. Jika pilihan anda rumah sekunder, penulis mengucapkan semoga berjaya membeli rumah idaman dengan budget anda. Anda boleh merujuk artikel penulis bertajuk Panduan Untuk Membeli Rumah Sub-sale di sini

Tip mudah bagi membantu anda memilih samada membeli rumah baharu atau sekunder, caranya dengan membandingkan nilai harga jualan hartanah sekunder dengan hartanah baharu di sekitar kawasan berhampiran. Beberapa faktor bagi perbandingan termasuklah harga, keluasan, lokasi, akses mudah, kemudahan pengangkutan yang cekap, nilai jualan semula dan beberapa faktor lain lagi yang sudah tentunya perlu dihuraikan secara terperinci dalam topik yang lain. 

Artikel ini ditulis mengikut pendapat peribadi penulis berdasarkan pengalaman dalam  penglibatan penulis secara terus dengan pemaju perumahan dan juga pengalaman penjualan hartanah sekunder. Anda bolehlah memberi pandangan anda di ruangan komen sekiranya kurang bersetuju dengan penulis. Pendapat anda amatlah dialu-alukan. 

Sekian buat masa ini. Terima kasih kerana sudi membaca.

Ditulis oleh:-
Shariza Othman
Perunding Hartanah Berdaftar
REN00173
T: 019-2971381
E: vistahomeproperty@gmail.com
*Bagi pemilik hartanah sedia ada yang berhasrat untuk menjual hartanah anda, sila email atau whatsapp di talian di atas.




No comments:

Post a Comment