Thursday, November 26, 2015

BAYARAN PERUNDING PEMBANGUNAN HARTANAH

Topik yang paling ditunggu oleh mereka yang ingin menjadi perunding pembangunan.

Secara lazimnya, perunding pembangunan dibayar berdasarkan jumlah kos projek. Peratusan bergantung kepada keluasan dan kerumitan sesuatu projek, di mana projek kecil mendapat peratusan lebih tinggi berbanding projek besar.

Bagi kebanyakan projek, pemaju meminta perunding pembangunan untuk berkongsi risiko kewangan awalan yang berkaitan dengan pembangunan hartanah iaitu dengan menangguhkan bayaran 'progress' kerja sehingga projek memasuki fasa pembinaan. Perkongsian bagi risiko kewangan ini menggambarkan perunding pembangunan lebih sebagai 'partner' kepada pemaju semasa fasa pra-pembinaan. Meminta perunding pembangunan berkongsi risiko kewangan boleh mengubah peratusan fi perunding kepada lebih tinggi.

Membangunkan hartanah adalah proses yang melibatkan jangka masa panjang, usaha berterusan, banyak wang dan kerja oleh ramai profesional. Pada kebelakangan ini, kesukaran bagi kelulusan pinjaman, perubahan keperluan permintaan dan pasaran, dan persaingan pasaran setempat membuatkan proses pembangunan menjadi lebih sukar. Seorang perunding profesional berpengalaman memberi keselesaan kepada pemaju dan pemilik tanah kerana mempunyai seseorang yang sepatutnya berada untuk memahami kesukaran pembangunan hartanah yang telah menjalani proses yang sama sebelum ini.

-Diterjemah dari artikel ditulis oleh Kastes Planning & Development-

#ringgithartanah
.

No comments:

Post a Comment