Saturday, December 12, 2015

CARA PERUNDING PEMBANGUNAN BERURUSAN DENGAN PEMAJU HARTANAH BAGI PROJEK USAHASAMA



Dalam sesebuah projek pembangunan secara usahasama (joint venture), untuk berurusan dengan pemaju hartanah, anda mestilah seorang yang profesional dalam bidang anda. Dengan ertikata lain, anda mestilah mahir dan mempunyai ilmu dalam bidang anda. Pemaju tidak mahu membuang masa berurusan dengan seorang amatur!

Seorang perunding pembangunan adalah mereka yang berpengalaman dalam projek pembangunan seperti perancang bandar (town planner), jurutera, arkitek ataupun jurukur tanah (land surveyor) atau gabungan semua bidang ini. Mereka mestilah mempunyai networking besar dengan pemaju-pemaju hartanah. Ini adalah penting bagi memastikan survival bisnes dalam masa yang panjang.

Pemaju hartanah lebih berminat bekerja bersama perunding pembangunan yang dapat membawa projek JV untuk mereka dari mula perjanjian JV dimeterai sehinggalah projek tersebut siap dapat CCC. Mereka perlu hadir 'Client Consultant Meeting' setiap minggu untuk membincangkan progress kerja setiap consultant yang dilantik.

Cara pemaju hartanah melantik perunding pembangunan ialah dengan melantik mereka menjadi Lead Consultant bagi projek tersebut. Perjanjian antara pemaju dan perunding adalah dalam perjanjian kontrak, di mana bayaran perunding mengikut Gross Development Cost (GDC) yang nilainya akan dirunding bersama kedua-dua pihak manakala bayaran diberi mengikut progress kerja. Walaupun terdapat kontrak yang mencecah jutaan ringgit, namun bayaran mestilah mengikut progress kerja. Jika tiada progress kerja, bermakna tiada bayaran.

Oh ya, hampir saya terlupa. Hubungan perunding pembangunan dan pemaju lebih bersifat partnership tetapi mereka tidak bergabung dalam satu syarikat. Perunding pembangunan akan memberi nasihat serta panduan terbaik kepada pemaju bagi mendapatkan setiap kelulusan pelan sehinggalah CCC. Ini bermakna, pemaju dan perunding pembangunan mestilah sentiasa berhubung dan update pemaju akan setiap progress kerja semua consultant lain.

Anda mempunyai tanah untuk dibangunkan secara usahasama? Kami perunding pembangunan berpengalaman bersedia membantu merealisasikan impian anda. Hubungi 0192971381 untuk perbincangan lanjut.

"Jika anda fikir ianya mahal melantik profesional melakukan kerja ini, tunggu sehingga anda melantik si amatur" - Unknown.

#ringgithartanah

No comments:

Post a Comment